tisdag 30 augusti 2011

val av katt

Alla som känner mig vet att jag tycker om katter, men inte alla katter. Jag tycker inte om bondkatter! Varför?

Jag känner att jag inte kan lita på deras beteende, lr hur jag ska förklara. Jag får ofta frågan hur jag kan lägga ut "så mycket" pengar på en katt. Men för mig är det inte mycket pengar, med tanke på vad man får. Skulle jag köpa en bondkatt på blocket för 500 kr så vet jag för det första inte vad katten har för temperament (t.ex.har den mycket jaktinstinkter? Är den galen?). Den är inte vaccinerad eller försäkrad. Den har ingen stamtavla, så vem vet om den har något genetiskt fel eller en ärftlig sjukdom.. Jag tycker heller inte dom är särskilt fina, men det är väl olika vad man tycker om för utseende. Detta är några exempel på varför jag inte skulle skaffa en bondkatt..

En raskatt som man skaffar hos en seriös uppfödare är bättre tycker jag. För det första kan man innan läsa på om den rasen man är intresserad utav. Man vet i stort sett vad för katt man får i temperament och hur man sköter om pälsen osv. Man får en frisk katt som är besiktad, vaccinerad och försäkrad. Man får också en väska med mat, kuponger, rabatter, matskål, stamtavla m.m Så jag tycker inte att det är dyrt att skaffa en raskatt!


3 kommentarer:

elinsvensson sa...

Fin blogg!!Titta gärna in på min och kommentera!!

Vidde sa...

Åh, men jag gillar lite lynnighet och när man får bråka lite för att få fason på dem... :)

Sofie sa...

En kompis mamma fick just två kattungar som är bondkatter. Den ena hade epilepsi. :( När dom frågade förra ägaren så var dom frisk (men han är ju ingen veterinär). Det kom sedan fram att den katten hade haft svårt att komma ut och legat i magen till sist och länge. Så han fick väl nå skador bl.a. epilepsi :( Gud så hemskt att precis få en kattunge och sen kanske behöva avliva den direkt ..