onsdag 21 juli 2010

Grönt är skönt och tydligen ovanligt...

Jag har alltid velat ha blå ögon. Mina systrar och mina föräldrar har blå ögon. Men inte jag! Har undrat hur det kan komma sig att jag fick gröna. Läste lite på wikipedia, hehe och hitta nå smått roligt.. Tydligen är man speciell :) Men det där med keltisk och germanskt påbrå, don´t think so! Jag säger då det, ni kan börja behandla mig som en gudinna!

Gröna ögon som är en variant på bruna precis som gråa ögon är en variant på blåa, är mest förekommande hos människor med keltisk eller germanskt påbrå, och till en mindre grad i vissa länder i Sydeuropa (Portugal, Grekland, Italien, Spanien). Endast 1-2 % av världens befolkning har gröna ögon, vilket gör det till den ovanligaste ögonfärgen. Gudomligheter i både grekisk och kinesisk mytologi har gröna ögon, kanske p.g.a. dess sällsynthet.

Inga kommentarer: