tisdag 14 juni 2011

Livrustkammaren och skattkammaren

Mycket Stockholmsinlägg nu :P men vi har tagit så mycket bilder att  det tar så lång tid att gå igenom dem.. Jag vill ju visa dem, hehe

Vi var ju såklart i slottets skattkammare och Livrustkammaren. Jag har verkligen vart på rätt ställe på semestern, jag älskar sånt här! Gamla kläder, lyxiga kungliga gamla kläder , alla detaljer på dem och smyckena, ojojoj säger jag bara :D

Man fick inte ta bilder i Skattkammaren, men kan säga att det var mycket pampiga kronor och smycken där nere, tänk om man fötts kungligt på den tiden :)

Här är några bilder från Livrustkammaren :)

Rustningar, jag hade blivit skiträdd om någon i dessa hade kommit emot mig :P


En helt galen klänning, inte bara bredden men kolla midjan! Man fick då inte vara fet om man skulle bära denna kreation.. Men väldigt vacker tycker jag den är :)

T.o.m hästarna var utsmyckade i fina tyger :)

Just nu är det en utställning i livrustkammaren. Kungliga outfits under 1900-talet :)

Var nere i källaren och tittade på vagnarna. Det som kostade mest med vagnarna var tyget. Tyget var vävt av guldtrådar och det finaste av det finaste :) 

Inga kommentarer: