onsdag 29 augusti 2012

Cykelhjälm

Tittar på ett program på tv om sjukhus. Där var en kvinna med som har räddats från huvudskador pga användning av cykelhjälm. Jag kom då och tänka på mig själv som inte har cykelhjälm och har inte haft det sen jag var i tioårsåldern. Jag slutade använda cykelhjälm då det blev "töntigt" att ha hjälm och då var det bara små barn som hade. För några år sedan blev det lag på att barn upp till 15 år ska ha hjälm på sig och det tycker jag är bra. Men varför kommer jag inte för mig och skaffar en cykelhjälm då? Är det för inpräntat i min skalle att det är något töntigt och fult att jag riskerar min egen säkerhet? Det var väl samma sak när det blev lag på bilbälte. Här i Umeå kör ju bilisterna så aggressivt (inte alls som i GBG kan jag säga, där det är klass på bilförarna då alla hjälps åt!), jag ska inte tala om när det regnar ute, då gasar Umeås bilister ännu mer och stannar inte för något!! Inte ens när man står vid övergångsställen genomblöt och väntar på att få promenera över :(

Får se när jag tar mig för och skaffar en cykelhjälm. Man vill ju också vara en god förebild.

Inga kommentarer: