söndag 17 februari 2008

Melodifestival, betongdamm och telefonprat från Ritsem

vad är det med folk? Blir fan irriterad... Vem är det som bestämmer vilka bidrag som ska få vara med i melodifestivalen?! Shit... jag som alltid tyckt att det har vart så bra, men när inte ens sveriges bästa sångerska (enligt de flesta, inte jag) Carola har någon bra låt, så är ju nått helt fel!!
men fick iaf se en britney spears likande ryss som sjöng Razborka och några lönnfeta gubbar som sjöng om kebabpizza, så vrf ska jag klaga ?

Betongdamm på allt i hela tvrummet, efter att Henrik borrat i taket... Damm på datorer, tv:n, alla bord, golvet, i godiset, i soffan .. Ja överallt i stort sett...

Mitt i allt detta så tar jag modet till mig och pratar med Johanna...
Allt är uträtt nu, som bra är... Det mesta jag fått veta om allt stämde ju inte nå bra...
Men jag tycker inte att det bara var jag som gjort allt fel... men skitsam...
jag är som jag är och alla andra är ju som dem är...
Nu är det bra igen....

Bara hoppas att melodifestivalen nästa lördag är bättre!!

Ha de!

1 kommentar:

BT sa...

Nicole som sjöng "Razborka" är precis lika Britney-aktig i verkligheten som i melodifestivalen. Fast som den unga Britney på den tiden hon släppte sina första singlar...

Det fungerar ju så att det måste finnas en samling självklara förlorare för att vinnarna ska nå Globen. Melodifestivalen är ingen rättvis musiktävling som det var förr i tiden. Idag är det ett varumärke, ett välplanerat och hårt styrt kommersiellt TV-underhållningskoncept.

Varje enskild låt i melodifestivalen är vald för att väcka olika känslor hos "den stora massan" av TV-tittare och mediakonsumenter. Känslorna skapar engagemang och engagemang skapar allmänintresse - vilket ger media möjligheter att skriva helt ointressanta artiklar om artisterna - och folk läser det ändå! Mediabevakningen skapar sedan snackisar, som skapar en delaktighet där alla som följt mediarapporteringen och som sett melodifestivalen kan prata om olika detaljer. Dessutom lyfts "den enskilda tittarens makt" fram, och TV-tittarna luras till att tro att just deras röster kan bestämma vem som ska vinna och vem som ska åka ut - vilket gör att allt fler ringer och röstar trots att det är "den stora massans kollektiva åsikt" som avgör vem som vinner. Ibland röstar massan på sina media-hypade favoriter, ibland bara för att "Den där Rasbozka-Britney inte får gå vidare". Och tadaa! Känslorna från låtarna har plötsligt blivit till pengar!

Om det bara hade handlat om att hitta de låtar som har bäst chans att vinna Eurovision Song Contest ute i Europa, så hade programmet sett helt annorlunda ut. Och Carola skulle aldrig få en chans att vara med igen... Ett band som BWO skulle vinna med en snygg Eurodance-hit och Sverige skulle nå topp-5 nästan helt säkert. I alla fall slippa kvalomgången med säkerhet.

Alltså... Det kommer inte att bli någon bättring. Räkna med att galenskapen kommer att fortsätta, att fler värdelösa låtar av töntiga artister kommer att visas upp, att Carola fortsätter skrika ur sig hemska standardschlagerlåtar och att tidningarna kommer att skriva saker som - om man läser det kritiskt - inte säger någonting av värde alls.

Frågan är om man ska ge sig in i hysterin och njuta av den, eller stå utanför och svära över att alla tycker att melodifestivalen är så himla rolig att prata om? Jag har vägrat ge mig in i den tidigare, men i år ger jag med mig och låter mig roas av det hela. Dock utan att rösta, någon måtta får det ändå vara på kommersen!