onsdag 16 april 2014

Polar expeditionen

Hosta och ont i halsen. Jag har varit hemma och kurerat mig i några dagar. jag har inte fått så mycket gjort som jag hade velat, har inte direkt någon ork och motivation till något. Jag vill bli frisk så jag kan jobba under påsken nu i helgen!
Men men, jag har hunnit läsa en del. Jag kan tipsa om en bok som jag tycker var väldigt bra och intressant.
Den här boken!


Jag har för några år sedan varit på museet i Gränna som handlar om andres luftballongs färd till nordpolen. Så jag visste lite innan jag började läsa.
Men expeditionen kom ju aldrig så långt som till nordpolen utan de kraschade mitt ute på drivisen. I den här boken har man fått läsa deras dagboksanteckningar, historia, vad dom gjorde för att överleva, hur de planerade att ta sig tillbaka och hur de kan ha dött. Finns många olika teorier.

Tre män utan erfarenhet av polarklimat kraschar mitt ute i ingenstans. Kläderna består av linne, bomull och ylle. Släpade på slädar som vägde mellan 120- 140 kg. De tog med sig onödiga prylar på slädarna som tex champagneflaskor för att fira när de kom hem. 






Det sorgliga, strindberg kom aldrig hem till sin fästmö Anna Chalier. Han skrev brev till henne nästan varje dag. Breven hittades 33 år senare när de upptäckte tältplatsen där de hittade resterna av vad som fanns kvar. Hon hann gifta sig med en annan man utan att fått veta vad som hänt, men när hon dog hade hon som önskan att hennes hjärta skulle ligga i Strindbergs grav. Så de tog hennes hjärta och begravde det med honom, resten av hennes kropp ligger hos sin senare man.


Inga kommentarer: