torsdag 17 januari 2008

Norrland mot Söder, varför?

Någonting som verkligen stör mig, är detta med att Norrland är så emot södra Sverige..
Jag fattar inte riktigt, dem som jag pratat med vill inte ens tillhöra t.ex Skåne lr Stockholm...
Jag och en annan person (som är uppvuxen i norrland) kom fram till att norrlänningarna är avundsjuka , känner sig försummade i detta avlånga land... Men något som man måste tänka på är ju att det bor inte så många människor här uppe om man jämnför med söder... Så att jag tycker väll att det är ganska självklart att den mesta fokusen går till söder.
Jag som har bott både där nere och nu här uppe. Tycker inte att det är så stor skillnad.
Men jag förstår väll också att det finns väldigt störande saker som stockholmare och sånna lite halvknas människor styr och bestämmer om, som drabbar norra sverige...
Men man måste väll inte dra alla över en o samma kant?!

När jag kom hit till Jokkmokk från Trollhättan, fick jag höra direkt att jag var en 08:a :/
Så fick jag höra på en massa norrlänningars gnäll om en massa saker...
Och om hur dumma i huvudet alla i söder var... Vi är tydligen lättlurade och tror på tex att isbjörnar går på vägarna här!! Asså , varför skulle alla tro på något sådant? Det är ju bara knäppt och varför säga det till mig?
Det är ju inte som att jag aldrig hade vart i norr.. Jag har i hela min uppväxt åkt upp och ner till släkten liksom... Jag har fått höra på min pappas historier och hans tjat om hur bra det är här uppe ...Så ingen behöver ge mig någon lektion.
Och är det någon som kan jämnföra så är det jag, så det så.

Jag har egentligen mer o tillägga men jag ska till skolan snart.
Jag tänker skriva mer sen.

HA DE!







5 kommentarer:

Henrik sa...

Det finns många orättvisor här i världen och det är synd att du ska bli drabbad av avundsjuka och irritation, du har ju personligen inte bestämt nått. Du har ju inte ens röstat i ett riksdagsval ännu så du har egentligen inget med dagens rådande situation att göra.

Puss gumman, jag ska lova att vara snällare i fortsättningen :)

puss

Vidde sa...

Ja, jag har hört av dessa fördomar. "Du kommer nog köra av vägen i vinter, för alla som flyttar hit söderifrån brukar göra det första vintern." och "Jaha, en stadsbo som du har väl aldrig smakt torrkött"

Jag är INTE stadsbo. Jag trivs bättre på landet och vi har isiga vägar i söder också. Sådetså. Sedan är jag inte socialt handikappad för att jag bodde i Västerås ett tag heller.

Sedan däremot, när man lägger sin näsa i blöt i politikens underbara värld, då upptäcker man orättvisorna! Om man samtidigt som man tänker på dessa (som drabbar all glesbygd, även den som finns söderut) och varifrån Sverige får sin el och sin skog, ja då kan man lätt bli lite irriterad...

Vidde sa...

Och jag har minsann smakat på torrkött på både norrländskt, amerikanskt och danskt vis! Har ni?

tjuvtittat sa...

Det är vanlig lokalpatriotism blandat med avundsjuka och klassiska fördomar i liten skala. Gräset är alltid grönare på andra sidan, det vet alla om var man än bor. Därför söker man efter andra brister på den andra sidan, helt enkelt för att övertyga sig själv om att man har det bra där man själv bor. "Självbekräftelse" kanske är en bra etikett på fenomenet?

Det är sällan helt allvarligt menat utan mer ett sorts erkännande av att man gärna hade kunnat tänka sig att bo någon annanstans. De flesta som har provat bo både i norr och söderut vet att skillnaderna egentligen är ganska små, samt att de saker som är annorlunda oftast är ganska charmiga och inte nödvändigtvis bättre eller sämre än något annat någon annanstans.

Låt inte detta störa dig, utan var glad åt att du har kunnat växa upp och ta till dig det bästa ifrån båda världarna. Det gör att du lätt kan lägga fördomarna och avundsjukan åt sidan. Om alla kunde göra det så skulle många må mycket bättre... :)

--Andreas

sies sa...

Jokkmokk ligg jo langt sør i forhold til kor æ kjem ifrå så æ syns oxå at det e idioti å fokusere så mye på kor folk kommmer ifra.
Fokuser heller kossn folk e og ka dem står førr. Og man kan jo faktisk anpasse conversation subjects etter kæm man prate med.